Защо съдиите*

24.07.2016

*препечатка от Capital.bg с автор Росен Босев: 

"За демокрация и мир" Така е озаглавена последната публикация на сайта на Турската асоциация на съдиите и прокурорите (Yarasav). Тя е от 17 юли, ден след опита за преврат в Турция. Краткото съобщение завършва така: "Правото трябва да се прилага срещу тези, които искаха да нарушат правото чрез преврат. Не трябва да се позволява това да се превърне в преврат срещу демокрацията и републиката."

Още през 2014 г. обаче Yarasav успява да си навлече гнева на режима на Ердоган. Както заради критиките си към изпълнителната власт, така и заради практиката да разказва "пред чужденците" за заплахите пред независимостта на съдебната власт в Турция.

Ето защо няма нищо случайно, че представителите на тази организация, отговарящи за международното сътрудничество, се оказаха сред първите задържани магистрати в масовите арести след потушаването на опита за преврат. И далеч не са единствените - за по-малко от 24 часа между 1/3 и 1/2 от магистратите в Турция са отстранени от длъжност. В събота срещу неделя са уволнени всички военни магистрати (гаранция, че няма да има изненади в процесите срещу метежниците) и голяма част от административните съдии (все пак те ще гледат жалбите срещу актовете на изпълнителната власт). Това не е учудващо - независимите съдии и прокурори са тези, които могат да възпрепятстват опитите за противозаконна саморазправа със заподозрените за участие в опита за метеж, покрай който армията, образованието, администрацията и съдебната власт да бъдат прочистени и от други неблагонадеждни за властта елементи.

"Преди да бъдат задържани, някои от тях ни разказаха, че са оставили децата си при близки и роднини и са останали по домовете със съпрузите си в очакване да бъдат арестувани. Същото са направили и тези, имали "късмета" да не бъдат арестувани досега", разказа пред "Капитал" Драгана Больевич, главен секретар на Европейската асоциация на съдиите и прокурорите за демокрация и свобода (MEDEL).

Макар и стряскащо по мащабите си, съботно-неделното прочистване на съдебната власт в Турция не е изненада за международната магистратска общност. Напротив – то е съвсем логично продължение на започналата преди две години "реформа" на режима на Ердоган, целяща пълно узурпиране на съдебната власт.

Нищо ново...

Когато в неделя най-голямата магистратска организация в България - Съюзът на съдиите (ССБ), излезе с отворено писмо в защита на хилядите репресирани представители на третата власт в Турция, реакцията изглеждаше преждевременна - бяха минали само броени часове от събитията и изчистването на фактите от слуховете беше практически невъзможно. "С информация за опасност от подобен развой на събитията разполагахме отпреди месеци. Тя постъпи в рамките на международното сътрудничество между съдийски организации. От страна на турските колеги беше алармирано за упражняван от страна на правителството, чрез Висшия съвет по правосъдие натиск върху съдии заради постановени от тях решения, които не са били в съответствие с очакванията на правителството", коментира пред "Капитал" Весислава Иванова, член на управителния орган на ССБ. Според съдия Иванова още през март те са получили информация за "множество дисциплинарни производства и отстранявания, а също и за принудителни премествания на съдии и прокурори". Тогава турските колеги са споделили, че се очакват уволнения и наказателни преследвания срещу над "600 магистрати под претекст, че членуват в паралелни структури и "терористичната" организация на Гюлен".

Действително повечето от тях са членове на турската съдийска асоциация Yarsav, обявена за "бунтовническа" от властта. Български магистрат, с когото "Капитал" разговаря, описа профила на преследваните магистрати: млади, говорещи западни езици и с докторски степени от европейски, британски или американски университети.

По ирония на съдбата буквално няколко седмици преди масовите гонения на магистрати базираната в Женева организация ICJ (Международна комисия на юристите) публикува своето изследване"Съдебна система в опасност", което в детайли описва процесите, застрашаващи независимостта на съдебната власт в Турция.

По оценка на организацията от 2014 г. насам е налице системно посегателство над независимостта на съдебната система – от негативни промени на законодателството, въвеждащи прекомерен контрол на изпълнителната власт над органите по управлението на съдебната власт, през арестите, уволненията и принудителното преместване на съдии и прокурори до зачестяване случаите на физически нападения над юристи.

Хроника на една предизвестена узурпация

През 2010 г. в опит да убеди Европейския съюз и международните организации, че може да гарантира независимост на съдебната власт, Турция предприема реформа, която издига стандартите за независимост при назначението, повишението и дисциплинарното преследване на магистрати до европейските.

Три години по-късно се случват две ключови събития, които слагат край на театъра "Независим съд" - разтрогването на отношенията на Ердоган с Гюлен (който с помощта на АКП е имал възможност да прокарва свои назначения в съда и прокуратурата до този момент) и антикорупционните разследвания, достигнали върховете на АКП от края на 2013 г., които са като сигнална лампа за Ердоган, че няма голям интерес от безконтролни прокурори и съдии.

Ето защо през 2014 г. са приети законодателни изменения, които връщат контрола на изпълнителната власт над институцията, която назначава, повишава и наказва магистратите – HSYK (еквивалент на българския Висш съдебен съвет).

В края на 2014 г., когато се провеждат избори за подмяна на част от състава на съдебния съвет, изпълнителната власт активно подпомага (включително с финансиране) създаването на казионна магистратска организация - Асоциация за съдебно единство, за която всъщност и самия Ердоган открито казва, че е негово дело. Тя успява да спечели мнозинство в съвета, а малко по-късно да привлече и голяма част от магистратите, членуващи в другите организации. Една скоба - в доклада на ICJ се казва, че на практика съдиите и прокурорите, които са били поканени за членство в казионната организация, много добре са знаели, че всеки отказ би бил пагубен за кариерата им. Ако поставим съсловните организации на турските магистрати в контекста на събитията от последната седмица, ситуацията би изглеждала така – членовете на Yarsav са задържани, а тези на казионната организация не.

"Не мисля, че сред арестуваните има представители на учредената миналия септември Асоциация за развитие на съдебното единство. Напротив, моето убеждение спрямо тях е, че именно те ще бъдат тези, които ще държат в ареста своите колеги, въпреки че е напълно ясно съгласно универсални и съгласувани общи стандарти, че отстраняването на съдия, бидейки сериозно нарушение на неговата конституционно гарантирана независимост, може да бъде извършено само при сериозно подозрение за извършено нарушение", коментира Драгана Больевич.

Ключов етап от мерките, взети от властта за завземане на съдебната реформа, е създадената през юни 2014 г. нова разновидност на мировите съдилища, които получават компетентност да упражняват контрол над разследванията - те издават разрешенията за претърсване, арест и задържане под стража, а освен това могат да преразглеждат отказа на прокурорите да започнат разследване. Новосъздадената инстанция има правомощие да блокира достъпа до уебсайтове. ICJ отбелязва, че сред турската правна общност са широкоразпространени притеснения за независимостта на тези новосъздадени съдилища, доколкото съдиите в тях са били назначени от първа камара на съдебния съвет, чийто състав е бил подменен през 2014 г. с близки до изпълнителната власт юристи. ICJ напомня, че малко след като са създадени тези съдилища, са издали заповеди за задържането на полицейски служители, обвинени за гюленисти. Тази инстанция е имала мандат да налага и законите, свързани с интернет цензурата, и да ръководят разследванията за обида на президента. Решенията на новосъздадените съдилища са практически необжалваеми.

Лов на вещици, или покрай сухото...

В края на 2014 г. и през първата половина на 2015 г. започват преследвания на съдии и прокурори, които с действията си по някакъв начин са нарушили интересите на управляващите. Очевидно напрежението нараства до такава степен, че на 20 юни 2015 г. Комисията за демокрация чрез право към Съвета на Европа (Венецианската комисия) излиза с декларация, в която каза, че намесата в работата на съдии и прокурори е явно нарушение на европейските и международните стандарти.

В становището се подчертава, че противно на закона в Турция не се изпълняват съдебни решения, прокурори са отстранявани от разследвания, които са водили от дълго време, магистрати са премествани произволно в други съдилища, съдии са уволнявани и дори задържани заради постановени от тях актове. Венецианската комисия посочва в решението си три групи от казуси с магистрати, преследвани, защото са засегнали интересите на управляващите. Когато в края на 2015 г. експертите на ICJ се срещат с представители на турското правителство, получават обяснение, че предприетите наказателни и дисциплинарни санкции след 2014 г. са част от чистката от гюленистката "паралелна държава", която е инфилтрирала и поела контрола на съдебната власт, както и други институции, за да прокарва интересите си. Този процес е представян от турското правителство като заплаха за сигурността на държавата, като потенциален съдебен преврат и дори в някои случаи като тероризъм. Тази теза беше застъпена и тази седмицата от Мехмед Илмаз, председател втора камара на HSYK (която се занимава с дисциплинарните производства срещу съдии), който в прав текст даде да се разбере, че списъците с преследваните магистрати се подготвят през последните две години.

От ICJ коментират, че обяснението "лов на вещици" не оправдава по никакъв начин нито законодателните промени, нито действията на съдебния съвет: "Независимо от това дали страховете, че гюленистите контролират съдебната система, са основателни, те отварят вратата за доминиране на съдебната власт от изпълнителната, както и гонения срещу всички, които са приети като нелоялни към интересите на правителството."

Кой е най-виновен
В крайна сметка през законодателни и институционални реформи, своеволни дисциплинарни и наказателни преследвания изпълнителната власт не само е започнала да установява контрол над съдебната власт, но и да я изчиства от тези съдии, за които се е смятало, че са свързани с интереси, различни от тези на управляващата партия.

Преди около месец представителите на "бунтовническата" Yarsav участват в международна съдийска конференция в Букурещ, където за пореден (и вероятно последен) път алармират за случващото в страната – 3700 магистрати са били преместени противно на правилата на различни позиции (както в рамките на самата Турция, така и на длъжностите, които заемат), като за повечето от тях това е поредно преместване в рамките на година. Наскоро е бил внесен и законопроект, който е трябвало да бъде приет до края на юни. Той предвижда поредна структурна промяна във върховните съдилища, след която ще бъде прекратен мандатът на всички върховни съдии. Контролираният от Ердоган съдебен съвет ще има пет дни, за да ги преназначи. Събитията от петък на практика изпреварват този законодателен маратон и улесняват персоналната подмяна.

"Задържаните съдии са от всички нива на съдебната система, които са защитавали правото на общността – най-проевропейски настроените съдии. Особено що се отнася до съдиите от съдилищата от по-високо ниво, чиито решения са окончателни, както и тези от административните съдилища, които ще вземат решенията за законосъобразността на актове и действия на турските държавни органи, които ще бъдат предприети в следващите дни, седмици и месеци. Например 541 от общо 1500 съдии от административните съдилища са уволнени заедно с 48 съдии от Държавния съвет, които са повече от половината в този съд - тези, които ще имат последната дума да се произнесат за (не)законосъобразността на действията на държавните органи", коментира пред "Капитал" Драгана Больевич

Освен масовите уволнения на военни магистрати и административни съдии сред арестуваните например е един от активистите на Yarsav – търговски съдия, който е задържан на магистралата, след като се връща от ваканция. Медиите свързват ареста му със скорошно негово решение да не допусне енергиен проект на компания, близка до властта.
Веднъж попаднали в ареста, магистратите са лишени от достъп до адвокат (по думите на Драгана Больевич, която е разговаряла със съпруга на задържан), има случаи на получили сърдечен удар. По информация на "Капитал" на всички задържани е било разпореждано да не разпространяват информация, което до голяма степен обяснява и липсата на свидетелства от освободените, които не искат да рискуват ново обвинение. Някои от магистратите, които са били освободени, впоследствие са били задържани отново.

Без надежда
"Мащабът и скоростта на съдийската чистка, проведена тази седмица, е без прецедент и нанася страшна вреда на върховенството на закона в Турция", коментира пред "Капитал" Роазан Пиле, една от авторите на проучването на ICJ за Турция. Според нея става дума за ескалация, макар и драматична, на дневния ред на турското правителство да вземе под контрол съдебната власт: "Ето защо не е изненадващо, че опитът за преврат беше използван за налагане на по-силен контрол. Потенциалните последици за правото на справедлив процес и защитата на човешките права в Турция като цяло са много сериозни."

Международната юридическа общност успява да организира още в дните след преврата правозащитници, които да се опитат да защитят задържаните, очевидно с надеждата, че Турция се е подписала под Европейската конвенция за на защита човешките права и основните свободи.

В четвъртък Турция съобщи на Съвета на Европа, че дерогира временно конвенцията. Това е възможно, ако е налице извънредно положение, което Ердоган обяви по-рано същия ден. Всъщност четири текста от международния договор не могат да бъдат дерогирани - правото на живот, забраната за изтезание и унизително третиране, забрана за робство и гаранцията, че няма да се налагат наказания, без това да е предвидено от закона.

Това до известна степен освобождава Турция от правото да спазва ключови гаранции, въведени от конвенцията - справедлив процес, свобода на словото и ненамеса в личния живот.

А, говорейки за конвенцията, биографията на зам.-председателя на Европейския съд по правата на човека - туркинята Ишил Каракаш, по всичко подсказва, че ако през 2008 г. тя не беше назначена за съдия в Страсбург, а беше останала да преподава в университета в Галатасарай, най-вероятно днес щеше да се намира в някой турски арест.

Любопитно

Що е то етика?

През м. май 2013 г. Santa Barbara Independent стартира колонка Street Ethics на Benjamin Bycel, адвокат и писател, основаващ изпълнителен ...
Прочети »